dinsdag 8 juni 2010

Het Discover Anything-traject

Vandaag was de laatste Discover Anything bijeenkomst. Ik ga beslist nog uitgebreider naar de nieuwe Dingen kijken (Instant Messaging, sociale netwerken, Twitter (microblogging) en mobiel internet), maar nu eerst een reactie op het Discover Anything-traject.

Wouter Gerritsma, de docent van vandaag begon met een wat trieste constatering: er is op de meeste weblogs niet veel gebeurd sinds de laatste bijeenkomst. Het is wel de bedoeling dat we experimenteren met Web 2.0 en daarover schrijven!

Toevallig hoorde ik net vanochtend ook van een collega dat er veel negatieve reacties op Discover Anything waren geweest. Mensen mopperden en waren ongeïnteresseerd. Achter elkaar zomaar twee "minder positieve" geluiden!

Met de constatering van Wouter kan ik het alleen maar eens zijn: het is vrij makkelijk na te kijken. De negatieve reacties op Discover Anything ben ik zelf niet tegengekomen. Ik hoorde van collega's vooral, dat ze het leuk vonden om van alles uit te proberen en dat ze zeker ook veel nieuws en interessants hadden ontdekt. Dan vraag je je wel af: "Waarom dan geen juichende berichten op alle weblogs?" Ik denk dat daar een paar oorzaken voor zijn:
  • Gebrek aan tijd: veel collega's willen graag meer doen aan Discover Anything, maar zijn er gewoon niet in geslaagd om er tijd voor vrij te maken. Ik zelf ben er pas echt toe gekomen toen ik een week vrij had en het regende, maar dat geluk heeft niet iedereen gehad.
    Bovendien zit ik nu 's avonds in mijn vrije tijd aan mijn weblog te werken en dat vind ik zelf voor dit Discover Anything-traject niet erg, maar het lijkt me geen goed idee om voortaan structureel in mijn vrije tijd iets te doen wat bij mijn vaste werkzaamheden hoort. Ik kan me voorstellen dat mijn collega's dat ook niet allemaal willen of kunnen.
  • Overweldigd door nieuwigheden: vooral degenen voor wie alles of bijna alles echt nieuw was, hebben zoveel over zich heen gekregen dat ze niet meer weten waar ze moeten beginnen. Ik heb mensen gezien die het al lastig vonden om een Gmail-account aan te maken en die continu de weg kwijt waren in alle websites, Dingen, weblogs, vensters: dan is dit programma echt heel wat om te verwerken!
  • Bescheidenheid: er zijn collega's die gewoon zo bescheiden zijn, dat ze niet denken dat ze iets te melden hebben. Ze denken dat anderen alles al geschreven hebben, en dat zij er niets interessants aan toe te voegen hebben.
    (Wat dat over mij zegt, laat ik aan de beoordeling van anderen over...)
  • En tenslotte een puntje van kritiek op de organisatie: er had wel wat harder gepusht mogen worden! Aanmoediging/lichte drang is belangrijk als je een nieuwe gewoonte aan het aanleren bent, en die ontbraken. Er waren vier bijeenkomsten, maar tussen de bijeenkomsten hoorden wij niets van docenten, coaches, projectleider Discover Anything binnen de TU Delft Library, geïnteresseerde leidinggevenden, wie dan ook. Ik heb zelf welgeteld één reactie op mijn weblog gehad, van Marina Noordegraaf (de uitzondering), vlak na de tweede bijeenkomst, toen ik net mijn weblog opgezet had.

Nu ben ik heel erg benieuwd wat collega's, coaches, docenten en anderen hiervan vinden. Ik ben héél erg benieuwd of ik hier een reactie op krijg! Dat zou trouwens wel even wennen zijn, want ik ben dit weblog een beetje gaan beschouwen als mijn persoonlijke dagboek waarin ik alleen voor mezelf dingen opschrijf zonder dat iemand er iets van merkt. Zal dat veranderen of blijft het zo?

2 opmerkingen:

  1. Nicole,

    Ik ben het helemaal eens met wat je schrijft.

    Misschien dat jouw idee bij je post "#11: Mijn Visie op Web 2.0" een oplossing biedt: samenwerking bv. door samen te schrijven op één blog. Individueel hebben we misschien niet veel tijd, maar door het samen te doen (toch de essentie van 'social software' lijkt me) kunnen we denk ik een aardig eind komen.

    Ik had er graag nog wat meer over willen schrijven, maar voor een uitgebreidere reactie heb ik jammer genoeg op dit moment geen tijd. :{

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In ieder geval bedankt voor je reactie! Ik denk dat we zeker binnen ons eigen team verder moeten nadenken over Web 2.0 en wat we ermee willen en kunnen. Dat zal ook binnen het team nog van persoon tot persoon verschillen, maar dat geeft niet.

    BeantwoordenVerwijderen