zondag 10 oktober 2010

Het Nieuwe Werken

Ik was eens wat willekeurig aan het ronddwalen op het internet en kwam een website tegen over het Nieuwe Werken. Eerst kwam ik bij deze column van Robin van Koppen aan, waarin een uitleg van het nieuwe werken gegeven wordt die mij erg aanspreekt:
"Het nieuwe werken is wat mij betreft kortweg te omschrijven als medewerkers in staat stellen zelf te bepalen hoe, waar, wanneer en met wie ze werken."
Daarna geeft hij in het kort aan wat de voordelen van het Nieuwe Werken zijn, maar ook wat de moeilijkheden kunnen zijn. Het wekt vertrouwen als iemand positief is, maar niet kritiekloos. Ik heb liever dat iemand ziet wat de problemen kunnen zijn en aangeeft wat daaraan gedaan zou kunnen worden dan dat iemand mij probeert wijs te maken dat er absoluut geen problemen kunnen zijn en dat Iedereen Altijd Dolgelukkig wordt van een nieuw idee. Misschien een karakterfout, maar als mensen zo absoluut zijn in hun beweringen, maakt dat mij erg ongerust.

Na de column ben ik nog eens verder gaan kijken op de rest van de website Werken 2.0: alles over Het Nieuwe Werken en zag o.a. dat het binnenkort (van 8 t/m 14 november) de Week van Het Nieuwe Werken is. Het lijkt me leuk om daar met onze pilot-groep iets mee te doen (hoewel ik eerlijk moet toegeven dat ik niet weet wat... "Gewoon" experimenteren doen we al, dus het zou iets extra's moeten zijn. Nog maar eens even over nadenken!

Het is heel goed mogelijk dat de website die ik vandaag gevonden heb, allang door collega's gevonden was en aan iedereen doorgegeven. Het lastige is, dat er nooit genoeg tijd lijkt te zijn om "gewoon maar wat te zitten lezen". Dit weekend was het voor het eerst in weken eindelijk weer eens heerlijk rustig en had ik dus tijd om wat rond te kijken. Op dit soort momenten denk ik altijd: "Dat zou ik toch vaker moeten doen!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten