zondag 10 oktober 2010

Wie er niet is, werkt niet?

Ik denk dat er veel goeds in Het Nieuwe Werken zit: het gaat erom, dat je je werk goed doet, en niet waar of wanneer je dat doet. Dat klinkt (en is) heel logisch, maar in de praktijk zitten er nog wel wat haken en ogen aan. We zijn nu ongeveer een maand aan het experimenteren en ik begin nu eigenlijk pas een beetje te beseffen hoeveel het zal veranderen. De basishouding was altijd, dat iedereen min of meer iedere hele (werk)dag aanwezig was, en dat is nu niet meer het geval. Als mensen niet aanwezig waren, hadden ze vrij of waren ze ziek en kon je ze dus niet lastig vallen. Nu kunnen mensen heel goed afwezig zijn, maar toch aan het werk. Je moet het dan niet zien als "lastig vallen" als je ze belt, mailt of per msn oproept, maar als een manier om efficient te werken. Dat is nog even wennen!

Ik denk nog steeds, en hoor dat ook andere mensen zeggen: "Ik vraag het morgen wel even", als iemand er niet is. Dat is op zich nog niet zo erg, maar het wordt iets lastiger als mensen bij afwezigheid van één collega andere collega's op de afdeling gaan vragen of zij misschien kunnen helpen, alsof de afwezige collega niet aan het werk is en dus vervangen moet worden. Voor een keertje niet erg, maar het lijkt me niet de bedoeling...

Ik zag dat de Bibliotheekspecialisten al iets op het Binnenweb gezet hadden over onze pilot, maar het lijkt me een goed idee om de rest van de organisatie (en dan vooral de teams waar we veel mee te maken hebben) beter te informeren over onze pilot en over onze bereikbaarheid als we niet op onze "eigen plek" zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten